Biometri kan gi høyere beløpsgrense for kredittkort
Ved å bruke biometri som autentisering kan kontaktløse betalingsgrenser økes til et høyere nivå, uttalte en av sjefene i MasterCard i en ny episode av podkasten Tech Means Business.
Uttalelsen kommer fra MasterCards senior visepresident for digitale betalinger for Asia Pacific, Ben Gilbey, da han diskuterte selskapets innsats for å tilgjengeliggjøre kontaktløse transaksjoner i resten av verden. Innsatsen inkluderer blant annet forskning på biometrisk autentisering ved MasterCards laboratorium i Singapore, samt robotikk, maskinlæring, selvbetjente kasser, kontaktløs teknologi og wearables.
Koronapandemien og sikkerhetsbekymringer har gitt digitale betalinger et boost, og majoriteten av forbrukerne ser skiftet som en permanent løsning, viser research utført av MasterCard. Digitale betalinger har gitt forbrukerne høyere tillit til at betalinger på nettet er trygt, noe som også gjenspeiler seg i innskudd til gamblingbransjen på nett. En høyere prosentandel av spillerne som mottar casinobonus uten innskudd tør nå å ta frem kortet sitt og gjennomføre digitale betalinger.
Gilbey har merket seg noen interessante og betydelige forskjeller mellom markedene i regionen. Kontanter er fortsatt viktig i Japan, hvor rundt 80 prosent av transaksjonene skjer kontant, i sterk kontrast til Kina.
Android-enheter med NFC-chip-funksjonalitet kan bokstavelig talt fjerne behovet for Point of Sale-systemer med et billigere og mer mobilt alternativ.
Bruken av biometri vil dessuten gjøre at man kan øke grensene for kontaktløse kjøp enda mer framover, ifølge Gilbey, inkludert å bruke teknologien i kombinasjon med digitale lommebøker og tjenester som Apple Pay, Google Pay, og Samsung Pay.
Gilbey snakket også litt om selskapets forhold til startups og andre utfordrere i betalingsbransjen. Han sier at MasterCard ofte går inn som partnere med innovatører, som Apple gjorde for Apple Pay, og nevner et partnerskap med Tapi. Tapi er et selskap som lager klokkereimer med innebygde chips for digitale betalinger. Betalinger gjennom biometrisk ansiktsgjenkjenning representerer «den ultimate kontaktløse og wearable betalingen», hvor man blunker med øynene for å vise at det ikke er et bilde, som en friksjonsløs betalingsopplevelse.
Joe Green, som er vert i podkasten Tech Means Business, og Gilbey diskuterte også hvorfor kryptovaluta ikke har klart å erobre markedet, inkludert usikkerheten rundt gebyrer og hvor lang tid overføringer tar.
MasterCard er involvert i flere forhold til selskap som bruker biometri, inkludert eierskap i Nudata og partnerskap med Trust Stamp.